
Co je SEO
Asi jste tuto zkratku už viděli, ale zamysleli jste se někdy nad tím, co je SEO? SEO (Search Engine Optimization) je činnost zahrnující úpravu webu tak, aby ho vyhledávače (jako např. Google) zobrazovaly co nejvýše ve výsledcích vyhledávání. Čím výše jste, tím větší je šance, že na vás lidé kliknou – a stanou se vašimi zákazníky. Když někdo hledá „nejlepší marketingová agentura“ nebo „automechanik Praha 4“, ve většině případů klikne na první výsledky, které mu Google (nebo jakýkoliv jiný vyhledávač) nabídne. A právě SEO se snaží dostat váš web mezi tyto první výsledky vyhledávání. Ať máte sebehezčí web, bez jeho optimalizace pro vyhledávání (SEO) ho nikdo sám od sebe nenajde. Chcete-li tedy vědět, jak zvýšit návštěvnost webu, rozhodně čtěte dále.
Jak funguje Google
Proč právě Google?
V prvním odstavci o tom, co je to SEO, jsme neustále zmiňovali Google jako primární cíl optimalizace. Nyní je důležité si říct proč. Vyhledávačů je sice celá řada (Seznam, Bing atd.), nicméně naprostá většina lidí stále používá právě Google, a právě proto je při SEO řeč především o Google. S nástupem umělé inteligence lidé čím dál tím více pro vyhledávání a zjišťování informací používají AI modely (ChatGPT, Perplexity, Claude atd.), nicméně klasické vyhledávání (jako Google) stále hraje absolutní prim. Navíc AI modely pracují s daty z webu a na podobném principu jako Google, přičemž také dávají důraz na originálnost a důvěryhodnost webu. Proto při optimalizaci pro Google zároveň automaticky z velké části optimalizujeme i pro AI modely.
Princip fungování Google
Abychom pořádně pochopili, co to SEO vlastně je, musíme nejdřív vědět, jak vyhledávač typu Google funguje. Celý proces se dá rozdělit do tří kroků:
1) Procházení
Google má „roboty“, kteří neustále procházejí internet a hledají nové nebo aktualizované stránky.
2) Indexace
Jakmile robot najde nějakou novou stránku, uloží si ji do databáze (indexu).
3) Hodnocení
Když někdo něco hledá, Google prohledá svoji databázi (index) a zobrazí výsledky podle určitých faktorů. Mezi tyto faktory patří:
a) Relevance
Jak vaše stránka odpovídá tomu, co uživatelé hledají. Zde Google zohledňuje klíčová slova (začlenění do titulků, textu a URL), kvalitu obsahu (užitečnost a přehlednost) a strukturu (použití nadpisů, formátování textu).
b) Autorita
Jak důvěryhodný je váš web. Zde hrají roli zpětné odkazy (kolik webů na vás odkazuje) a kvalita těchto odkazů (odkazy z renomovaných webů mají větší váhu).
c) Technický stav
Jak dobře je váš web technicky optimalizován. Zde hraje roli rychlost načítání stránky, responzivnost (optimalizace webu pro mobilní zařízení), bezpečnost (jestli má web protokol HTTPS) a prolinkování (propojení stránek na vašem webu).
Právě tady přichází ke slovu SEO – úpravy, díky kterým Google upřednostní váš web před ostatními.
3 hlavní pilíře SEO
Budování následujících 3 pilířů je hlavním způsobem, jak zvýšit návštěvnost webu díky SEO.

Technické SEO (základy funkčního webu)
Důležitou součástí technického SEO je rychlost. Google preferuje weby, které se načítají rychle, protože to zlepšuje uživatelskou zkušenost. Dále je třeba zaměřit se na responzivnost (optimalizaci webu pro mobilní zařízení). V dnešní době je nutné, aby weby fungovaly na všech zařízeních, zejména na mobilech. Web, který je responzivní, se automaticky přizpůsobí velikosti obrazovky uživatele, což je důležité pro SEO.
Pro zabezpečené připojení mezi webem a jeho uživatelem je potřeba HTTPS protokol. HTTPS zajišťuje šifrování dat mezi serverem a uživatelem, což zvyšuje důvěryhodnost a bezpečnost webu. Weby s HTTPS šifrováním jsou bezpečnější a Google je preferuje. Pro správnou indexaci webu je dobré mít mapu webu (sitemap) a pak soubor, který říká vyhledávačům, jaké stránky mají indexovat a jaké ne (soubor robots.txt). To pomáhá Googlu správně procházet a indexovat obsah.
On-page SEO (obsah a struktura)
Toto je pilíř, který většinu lidí napadne, když se jich zeptáte, co to je SEO. A je to logické, klíčová slova jsou totiž základem SEO. Měli byste si udělat průzkum, jaká klíčová slova použijete. Při průzkumu byste měli zohledňovat, zda jsou daná slova pro vás relevantní, jak moc vyhledávaná jsou a jaká je konkurence u těchto slov (jak těžké je se pro ně zobrazovat na předních pozicích ve vyhledávání). K průzkumu můžete použít řadu online nástrojů. Následně tato klíčová slova umístěte do důležitých částí stránky, jako jsou nadpisy, meta titulek, meta popisek, URL, začátek textu a pak zbytek textu. Důležité je přirozené zařazení klíčových slov, aby text zůstal přehledný a čtivý.
Právě správná struktura stránky je pro SEO také nezbytná. Používání nadpisu H1 jen jednou na stránce – pro hlavní nadpis, H2 pro podnadpisy a vyplnění meta titulku a meta popisku je klíčové. Meta titulek a popis, to je ten titulek a popis, co vidíte u každého výsledku vyhledávání na Google. Lidé se také často ptají, co je SEO popis, což je právě jiný název pro meta popis. Správná struktura pomáhá Googlu porozumět, o čem stránka je, a zlepšuje uživatelskou zkušenost.
Také propojujte různé stránky na vašem webu pomocí interních odkazů. Pomáhá to nejen uživatelům snadněji se orientovat na webu, ale také Google lépe pochopí strukturu vašeho webu a jaké stránky jsou důležité. Například na stránku o službách přidejte tlačítko s odkazem na stránku s ceníkem a podobně.
V neposlední řadě je třeba nezapomenout na čtivost obsahu. Měl by být originální, informativní, a relevantní pro vaši cílovou skupinu. Google preferuje obsah, který skutečně odpovídá na dotazy uživatelů a nabízí jim hodnotu. Dlouhý a kvalitní obsah s přirozeným používáním klíčových slov má větší šanci na vyšší pozice.
Off-page SEO (vztahy a autorita)
Velmi důležitou součástí off-page SEO a celkově SEO jsou zpětné odkazy. Jedná se o odkazy z jiných webů, které směřují na váš web. Google je považuje za „hlasování“ pro vaši stránku. Čím více kvalitních zpětných odkazů máte, tím vyšší autoritu získáte. Důležité je mít odkazy z relevantních, důvěryhodných a kvalitních webů. Získávání zpětných odkazů se věnuje tzv. linkbuilding (např. domlouvání tiskových zpráv nebo článků na jiných webech, které odkáží na náš web atd.).
I když sociální signály (např. počet sdílení nebo lajků na sociálních sítích) přímo neovlivňují hodnocení v Google, mohou přivést více návštěvníků na web. Vyšší návštěvnost potom může signalizovat, že náš obsah je kvalitní a relevantní. Lidé můžou také třeba více sdílet odkaz na náš web, a tím už získáme více zpětných odkazů.
Také chceme získávat zmínky o naší značce nebo webu (klidně i bez odkazu). Mohou totiž přispět k zvyšování důvěryhodnosti a autority webu. Google vnímá, že web je relevantní a důvěryhodný, pokud o něm mluví jiní (ať už v článcích, na fórech nebo v recenzích). Zmiňování vaší značky v souvislosti s vaším oborem může zvýšit vaši online autoritu.
Co je SEO? Rozhodně ne jednorázová nebo rychlá věc
SEO rozhodně není jednorázová věc, protože vyhledávače, jako Google, neustále aktualizují své algoritmy a také konkurence se neustále mění a zlepšuje. Když web jednou optimalizujete, nemusí to tedy stačit dlouhodobě. Google pozmění faktory ovlivňující hodnocení stránek, zatímco konkurence třeba přidá spoustu nového obsahu a předežene vás ve vyhledávání. Proto pravidelná optimalizace webu a aktualizace obsahu je důležitá pro udržení pozic ve vyhledávání. Navíc čerstvý obsah a jeho pravidelné přidávání je pro vyhledávače také jeden z faktorů.
A proč se říká, že je SEO dlouhodobá investice? SEO je běh na dlouhou trať. Výsledky SEO přicházejí pomalu, ale zato je jeho efekt dlouhotrvající a stabilní organická návštěvnost zůstává dlouhodobě výhodná, protože nezávisí na neustálých investicích jako placená reklama. Dobrý SEO výkon přináší dlouhodobé výhody a pomáhá webu (i firmě) dlouhodobě růst.

Začněte ještě dnes
Pokud chcete, aby váš web dosáhl vyšších pozic ve vyhledávání a přilákal kvalitní organickou návštěvnost, začněte investovat do SEO ještě dnes. Kontaktujte nás pro podrobnosti o tom, jak vám můžeme pomoci optimalizovat váš web a dlouhodobě zlepšovat jeho výkon. Nečekejte, SEO je běh na dlouhou trať, a čím dříve začnete, tím dřívější a lepší výsledky můžete očekávat!
Náš článek o SEO si můžete stáhnout i jako PDF zde, abyste ho mohli mít neustále po ruce.
Pokud byste si nevěděli rady, jak zvýšit návštěvnost webu, a potřebovali jste pomoc s webovými stránkami, jejich optimalizací pro vyhledávání (i lokální) nebo Google Business profilem, rádi vám pomůžeme najít marketingovou agenturu, která to udělá za vás. Stačí vyplnit formulář zde a my vám zdarma uděláme audit SEO a webu, díky kterému se pak agentura bude hledat o něco lépe.