
Google My Business profil je online vizitka, na kterou narazíte při vyhledávání určité služby nebo firmy na Google, nebo když jdete na Google Mapy a hledáte nějakou službu dle lokality. Tento profil poskytuje zákazníkům všechny klíčové informace o vašem podniku – co děláte, jaké služby nabízíte, kde sídlíte, jaká je otevírací doba a jak vás kontaktovat.
Navíc, tento váš profil sbírá recenze, které zvyšují důvěryhodnost vašeho podniku. Odkáže také přímo na váš web, sociální sítě a právě také Google Mapy, což zjednodušuje další interakci se zákazníky.
Díky Google My Business profilu se můžete dostat před zákazníky relativně rychle a zdarma, což z něj dělá naprostý základ pro lokální podniky. Pokud ještě nemáte svůj profil, je čas to napravit! Níže vám přinášíme 10 kroků k perfektnímu profilu, abyste se na mapách zobrazovali co nejvýše:
Vytvoření profilu pro Google Mapy
Abyste si mohli založit Google My Business profil, musíte splnit podmínky, které Google stanovuje. Obecně platí, že založit si ho můžete, pokud vaše firma má osobní kontakt se zákazníky. K tomuto kontaktu může docházet buď na vaší adrese (ta musí být skutečná, tedy ne např. virtuální sídlo) nebo můžete za zákazníky někam dojíždět. Má to však samozřejmě výjimky, které Google zmiňuje na svém webu.
Profil také může založit jen majitel firmy nebo jím pověřená osoba. Taková osoba musí dodržet určité podmínky stanovené Googlem. Google na svých stránkách také stanovuje všechny další podmínky, které je třeba splnit, jinak může dojít k odebrání profilu. Všechny zmíněné podrobnosti lze najít na stránkách společnosti Google, například zde: https://support.google.com/business/answer/13763036?hl=en.
Když zmíněné požadavky splňujete, můžete si buď vytvořit nový Google účet (doporučeno kvůli oddělení pracovních záležitostí od vašich osobních), nebo použít váš stávající pro založení samotného profilu. Profil založíte zde: https://www.google.com/intl/cs_cz/business/ kliknutím na přihlásit se a zadáním vašeho účtu Google, pokud ještě nejste přihlášeni. Dále zadáte název vaší firmy. Buď se vám objeví již existující profil vaší firmy, který Google již založil za vás, a ten vyberete, nebo vytvoříte nový.
Kategorie
Google vás požádá o zvolení vaší kategorie. Nejdříve si volíte primární kategorii. Ta má velký vliv na to, kolikátý se váš profil bude zobrazovat, když navštívíte Google Mapy a zkusíte vyhledat vaši službu, nebo ji zkusíte najít ve vyhledávání Google. Volba kategorie může znít jednoduše (např. pro zubaře třeba dentist), ale ve spoustě případů je více podobných možností, jejichž volba má velký vliv na řazení ve vyhledávání (např. pro zubaře to může být také dental clinic, doctor, oral surgeon atd.). Nejefektivnějším způsobem, jak můžete zvolit správnou kategorii přímo pro váš podnik, je klasická taktika v lokálním SEO, tedy podívat se, jaké kategorie mají zvolené vaši konkurenti, kteří se řadí mezi prvními pro vyhledaná slova, pro která se chcete zobrazovat také (vynechte však sponzorované pozice ve vyhledávání). Později budete mít také možnost přidat další kategorie.
NAP
Dále je třeba zadat i vaši adresu a telefonní číslo. Společně ještě s názvem vaší firmy tvoří tyto tři údaje tzv. NAP (name, address, phone number). Je důležité mít NAP všude na internetu shodně zapsané, tedy v naprosto stejném tvaru, aby se předešlo zmatení Googlu (a i zákazníků).
Název firmy byste si dle Googlu měli dát takový, aby odpovídal vašemu skutečnému názvu, tedy názvu, který používáte v provozovně, na webových stránkách a pod kterým vás zákazníci znají. Spousta profilů má ve svém názvu klíčové slovo, pod kterým chce, aby ho lidé našli, i když se tak skutečně nejmenuje. Tato praktika sice má velký vliv na zobrazování vašeho profilu ve vyhledávání, je však proti pravidlům Googlu, a může tak vyústit v zablokování vašeho Google My Business profilu.
Pokud máte provozovnu, kde vás zákazníci navštěvují, normálně zadáte její adresu. Když poté zákazníci budou procházet Google Mapy, váš podnik se jim bude zobrazovat právě na této adrese. Pokud však dojíždíte za zákazníky, dostanete možnost přidat všechny oblasti, kam za zákazníky dojíždíte. Oblasti přidávejte dle skutečnosti. Není třeba přidávat jich více, ani méně. Dle podmínek Googlu však můžete přidat maximálně 20 oblastí a musí se nacházet obvykle do 2 hodin cesty od vás.

Ověření
Google po vás bude vyžadovat ověření, aby se ujistil, že se jedná o skutečnou firmu s uvedenou adresou a uvedeným oborem, a že jste opravdu majitelem, nebo pověřenou osobou dané firmy. Způsobů ověření je více. Buď telefonní ověření (Google vám pošle na uvedený telefon kód), ověření poštou (Google vám pošle na uvedenou adresu dopis s kódem) nebo video ověření, kdy musíte natočit video, které výše uvedené skutečnosti dokáže (uvedenou adresu, uvedený obor, že jste opravdu majitelem atd.).
Vyplnění všech údajů pro Google Mapy
Dalším důležitým krokem je vyplnění služeb, které vaše firma nabízí. Zde si dejte záležet, abyste přidali všechny služby, které vaše firma nabízí. Služby mají také vliv na zobrazování vašeho profilu ve vyhledávání a na mapách Google. Pokud nějaké služby, které nabízíte, v nabídce Googlu nenajdete, můžete přidat novou službu a zapsat ji.
Po službách je třeba vyplnit také otevírací dobu. Otevírací doba také ovlivňuje vyhledávání. Když někdo vyhledává službu, kterou nabízíte, v době, kdy už máte zavřeno, Google může upřednostnit konkurenta, který má ještě otevřeno. Otevírací dobu ale samozřejmě vyplňte podle skutečnosti, ať nemusíte zvedat telefony o půlnoci, pokud nechcete. Navíc je nepravdivá otevírací doba proti podmínkám Googlu. Také nezapomeňte na to, že by se otevírací doba na vašem profilu měla shodovat s otevírací dobou v ostatních firemních záznamech vaší firmy (jako např. na Firmy.cz atd.).
Popis
Google vám také dá možnost napsat popis firmy. Ten je dobré využít ze dvou důvodů. Zaprvé pomůže vašim zákazníkům pochopit, co vaše firma dělá a zda je pro ně vhodná. Zadruhé pomůže Googlu pochopit, co vaše firma dělá, a může tak zlepšit vaši pozici ve vyhledávání, obzvlášť pokud jste v popisu použili klíčová slova relevantní pro váš podnik. Snažte se tedy popis využít a ideálně napsat všech 750 slov popisu, které vám Google umožňuje.
Fotky a videa
Dále je vhodné také přidat fotografie a videa související s vaší firmou a tím, co děláte. Pokud je to možné, nepřidávejte fotky z různých databází na internetu. Je totiž potřeba, aby Google i vaši zákazníci pochopili, že jste skutečná a autentická firma. Přidejte proto fotografie vašich zaměstnanců, spokojených zákazníků, vybavení, lokality atp. (máte-li jejich svolení), a pokračujte v jejich přidávání i nadále. Po tomto kroku také oficiálně dokončíte zakládání Google My Business profilu. Vámi provedené úpravy budou lidem viditelné po tom, co vás Google ověří.
Posts
I přes to, že máte zakládání profilu dokončené, je dobré začít přidávat příspěvky a pokračovat v tom i nadále. Můžete zde přidávat například různé novinky, události či nabídky. Jednak tuto aktivitu ocení zákazníci, protože se jim tyto příspěvky objeví na vašem profilu při vyhledávání vaší služby na Google nebo při kontaktu s vaším profilem na platformě Google Mapy, a uvidí, že jste aktivní a stále fungujete. Navíc je některé z vašich nabídek nebo událostí v příspěvcích mohou zaujmout. Nezapomeňte proto také v příspěvcích použít call to action tlačítka (např. zavolat nyní, navštívit atd.). Přidávání příspěvků však ocení také Google, protože vaše příspěvky zohlední při řazení vašeho profilu ve vyhledávání. V příspěvcích uvidí fotky, relevantní klíčová slova a obecně ocení vaši aktivitu, pokud budete příspěvky přidávat často a konzistentně.
Q&A sekce
Další, co můžete přidat, jsou otázky a odpovědi. Jejich přidání slouží opět nejen k poskytnutí užitečných informací zákazníkům, ale i k lepšímu řazení ve vyhledávání a na Google Mapách. Nejdříve musíte dát dohromady otázky, na které následně přidáte odpovědi. Otázky můžete vymyslet podle vlastních zkušeností, průzkumem na Googlu, co lidé často vyhledávají za otázky v daném oboru, nebo například na diskuzních fórech, kde se lidé mohou ptát na otázky týkající se vašeho oboru. Poté si musíte vytvořit na tyto otázky odpovědi. Buď je můžete vymyslet a sepsat sami, nebo můžete využít jakýkoliv LLM nástroj umělé inteligence, aby vám s tím pomohl. Ten kromě odpovědí může pomoci i s dalšími otázkami. Texty pak můžete ideálně ještě obohatit o klíčová slova relevantní pro váš podnik.
Následně je potřeba otázky nahrát na váš profil. To musíte udělat z jiného účtu Google, než je spojený s vaším profilem. Naopak odpověď už potom můžete přidat ze svého profilu. Buďte však opatrní, aby příliš mnoho otázek položených najednou a od stejné osoby nepůsobilo příliš uměle.
Google recenze
V neposlední řadě je také dobré pracovat na postupném získávání Google recenzí od vašich zákazníků. Buď můžete zákazníky požádat o recenzi přímo, nebo můžete udělat zákazníky tak spokojené, že vám recenzi na Googlu zanechají sami od sebe. Na všechny recenze je však nutné vždy odpovídat, ať jsou kladné nebo ne. Také je vhodné neodpovídat jen stručně (např. „Moc děkujeme!“), ale obohatit odpověď o klíčová slova relevantní pro váš podnik (např. „Děkujeme, že jste využili našich služeb zubaře v Pardubicích. Budeme rádi, když už žádného dalšího zubaře nebudete hledat a zůstanete u nás. Jsme totiž nejlepší v celých Pardubicích😊.“ – zkrácená verze odpovědi, pokud byste byli zubaři v Pardubicích).
Také je ideální, aby vaši zákazníci psali recenze obohacené o klíčová slova a přidávali do nich i obrázky a videa. To může být těžší zajistit, ale vyplatí se to, protože takové recenze mají pro Google větší váhu, a tak vám spíše pomohou s lepším umístěním ve službě Google Mapy. Větší váhu mají také recenze od tzv. Local Guide účtů. Samozřejmě počet recenzí i počet hvězdiček mají váhu, velmi důležitá je však také konzistence přidávání recenzí. To vše samozřejmě vnímají i zákazníci.
Závěrem
Pokud budete chtít upravit informace ve vašem profilu, přihlašte se do Google účtu a napište do vyhledávače něco jako „google business“ nebo „my business“ a ukáže se vám nástěnka, ze které můžete upravovat svůj profil. Obecně platí, že pokud vám Google dává možnost něco v profilu vyplnit, je dobré to vyplnit, a to na maximum, protože jedině tak dáte Googlu co nejvíce informací, aby vás mohl co nejlépe (nejvýše) řadit ve vyhledávání a na mapách. A pokud si s něčím nebudete vědět rady, obecně je vždy dobré podívat se, co a jak dělají se svým Google My Business profilem vaši konkurenti, kteří se zobrazují ve vyhledávání nejvýše, a udělat to tak jako oni, akorát toho udělat o trochu více. Také je důležité neskončit vyplněním profilu na začátku, ale pokračovat v jeho aktualizaci a optimalizaci i nadále.
Kompletních 10 kroků k dokonalému profilu na Google Mapách si můžete zdarma ve formě PDF stáhnout zde.
Rádi vám zdarma uděláme audit webu a SEO a pomůžeme najít agenturu
Pokud by toho na vás bylo moc nebo jste si nevěděli rady, rádi vám pomůžeme najít vhodnou marketingovou agenturu, která se s vámi zaměří na Google Mapy a zlepší váš profil. Neváhejte využít možnost získat od nás audit webu a SEO zdarma, stačí vyplnit náš kontaktního formulář. Více o službách, které poskytujeme, se dozvíte zde.